Allesoverstikstof.nlAllesoverstikstof.nlAllesoverstikstof.nlAllesoverstikstof.nl
  • Stikstofrechten
    • Kopen en verkopen
    • Leasen en verleasen
  • Stikstofberekening
  • Vraag en aanbod
  • Over stikstof
  • Over ons
    • Medewerkers
    • Vacatures
    • Nieuws
    • Contact
  • Veelgestelde vragen

Bouwvrijstelling van de baan

    Home Nieuws Bouwvrijstelling van de baan

    Bouwvrijstelling van de baan

    Door Hanneke van Wessel | Nieuws | Reacties uitgeschakeld | 4 november, 2022 | 0

    Afgelopen woensdag besliste de Raad van State dat voor elke bouwwerkzaamheid stikstofberekeningen gemaakt moeten worden. Hoe zit dat nu? En wat betekent dit voor u?

    Vernietiging PAS
    Op 29 mei 2019 sprak de Raad van State uit dat het PAS niet voldeed aan de eisen die de Europese Vogel- en Habitatrichtlijn stelt ter bescherming van bepaalde natuurgebieden. Kort na die uitspraak werd duidelijk dat ook voor elke bouwwerkzaamheid een stikstofberekening gemaakt moest worden. Het bouwen aan een project (huizen, wegen, stallen, etc) noemt men ook wel de “aanlegfase”. In die berekening moest worden aangegeven hoeveel transportbewegingen verwacht worden van bijvoorbeeld beton, vlechtijzer, hout en andere bouwmaterialen, hoeveel bouwlieden naar de bouw komen en welke machines gebruikt worden op de bouw (hijskranen, shovels, etc).

    Bouwvrijstelling 1 juli 2021
    Het mag duidelijk zijn dat dergelijke berekeningen veel tijd kostten, dit frustreerde bouwend Nederland en dus besloot het Rijk om een zogeheten Bouwvrijstelling in het leven te roepen. Het Rijk was van mening dat we als Nederland een vast machinepark hebben voor bouwwerkzaamheden en dat er een vaste mate van stikstofemissie en dus depositie uit voortvloeit. Die depositie is over het algemeen verwaarloosbaar klein. Het Rijk heeft afspraken gemaakt bouwend Nederland over emissiearmer maken van het machinepark. Met die motivatie trad op 1 juli vorig jaar de Bouwvrijstelling in werking.

    Uitspraak Raad van State 2 november 2022
    De Raad van State oordeelde dat de bouwvrijstelling wederom in strijd is met de eisen die de Europese Vogel- en Habitatrichtlijn stellen. In basis heeft het Rijk natuurlijk wel gelijk en zal de stikstofemissie in de loop der tijd vanuit dat machinepark dalen, maar sommige projecten vinden nu eenmaal dichtbij, of in, Natura2000 plaats en daar kunnen dan tijdelijk verslechteringen voor de overbelaste natuur plaats. De Europese Vogel- en Habitatrichtlijn stelt dat het nooit slechter voor de natuur mag worden, ook niet tijdelijk. Eigenlijk dezelfde reden als waarom het PAS onderuit is gegaan. Let op: alles valt of staat met een goede onderbouwing, die onderbouwing ontbrak.

    Gevolgen
    Dit houdt in dat er voor elke bouw weer een berekening gemaakt moet worden. Voor bouwwerkzaamheden op grotere afstand van Natura2000 gebieden hoeft dit niet spannend te zijn. De berekening zal dan aangeven dat er geen significante depositie (natuurbelasting) zal zijn en dus kan er dan gebouwd worden. Als die berekening tóch een effect laat zien dan zal daar een oplossing voor gevonden moeten worden. Zo kan het zijn dat een projectontwikkelaar stikstofrechten moet gaan leasen van een veehouder. Dat houdt in dat de veehouder tegen vergoeding tijdelijk minder vee zal houden, daarmee wordt de extra vrijkomende stikstofdepositie van de bouw gecompenseerd.

    Voor de veehouderij zelf hoeft het vervallen van de bouwvrijstelling niet heel spannend te zijn, immers beschikt deze in veel gevallen over zijn eigen stikstofrechten. Als er gebouwd wordt zal er in veel gevallen tijdelijk minder vee gehouden worden, wat eveneens de extra stikstofproductie tijdens de bouw compenseert. Feit is wel dat het vervallen van de bouwvrijstelling voor een vertraging van bouwprojecten gaat zorgen.

    No tags.

    Related Post

    • Provincie Noord-Brabant legt vergunningverlening voorlopig stil

      Door Hanneke van Wessel | Reacties uitgeschakeld

      De provincie Noord-Brabant legt de vergunningverlening met stikstofeffecten op Natura 2000-gebieden voorlopig stil. Aanleiding voor het besluit zijn de uitkomsten van een zogeheten natuurdoelanalyse. Dat is het onderzoek dat elke provincie moet doen naar deLees meer

    • Vastleggen stikstof in de Omgevingswet

      Door Hanneke van Wessel | Reacties uitgeschakeld

      Op 15 februari is de wijziging van de Omgevingswet ter inzage gelegd voor twee belangrijke zaken. Het gaat om het veranderen van de doelstellingen voor stikstofreductie en om het herinvoeren van de vergunningplicht voor internLees meer

    • 25 kilometer afkapgrens

      Door Hanneke van Wessel | Reacties uitgeschakeld

      Bij de Raad van State loopt al geruime tijd een belangrijke beroepszaak tegen het doortrekken van de A15 naar de A12. Deze zaak is bekend als de “ViA15-zaak”. Op 20 januari 2021 deed de RaadLees meer

    • AERIUS geüpdatet

      Door Hanneke van Wessel | Reacties uitgeschakeld

      AERIUS, het rekenmodel waarmee sinds 1 juli 2015 gerekend moet worden om de neerslag van stikstof (deposotie) te berekenen, is gisteren weer geüpdatet. Het rekenmodel wordt regelmatig geactualiseerd. In de weken, of maanden, voor eenLees meer

    • Adema: Voorop blijven lopen, maar dan met duurzame landbouwsystemen

      Door Hanneke van Wessel | Reacties uitgeschakeld

      Dat is in kort de strekking van de brief waarin het proces van het tot stand komen van het Landbouwakkoord wordt beschreven. Dit landbouwakkoord gaat over een toekomstbestendige landbouw in 2040. Doelen van het akkoord:Lees meer

    Recente berichten

    • Provincie Noord-Brabant legt vergunningverlening voorlopig stil
    • Vastleggen stikstof in de Omgevingswet
    • 25 kilometer afkapgrens
    • AERIUS geüpdatet
    • Adema: Voorop blijven lopen, maar dan met duurzame landbouwsystemen

    Locaties

    Lunteren
    Lichtenvoorde
    Tubbergen

    Bekijk de adresgegevens

    Menu

    Stikstofrechten

    Stikstofberekening

    Sloopmeters

    Over stikstof

    Over ons

    Contact

    Actueel

    • Provincie Noord-Brabant legt vergunningverlening voorlopig stil
    • Vastleggen stikstof in de Omgevingswet
    • 25 kilometer afkapgrens

    Bekijk alle recente berichten

    Nieuwsbrief

    Powered by: VanWestreenen - Adviseurs voor het buitengebied | Alle rechten voorbehouden | Privacybeleid
    • Stikstofrechten
      • Kopen en verkopen
      • Leasen en verleasen
    • Stikstofberekening
    • Vraag en aanbod
    • Over stikstof
    • Over ons
      • Medewerkers
      • Vacatures
      • Nieuws
      • Contact
    • Veelgestelde vragen
    Allesoverstikstof.nl

    We gebruiken cookies om u de beste ervaring op onze website te bieden.
    U kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen.

    Powered by  GDPR Cookie Compliance
    Privacybeleid

    Deze website maakt gebruik van cookies, zodat wij u de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in uw browser en voert functies uit zoals het herkennen van u wanneer u terugkeert naar onze website en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de website u het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt Noodzakelijke Cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we uw voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Cookies van derden

    Deze website gebruikt Google Analytics om anonieme informatie te verzamelen, zoals het aantal bezoekers van de site en de meest populaire pagina's.

    Door deze cookie ingeschakeld te houden, kunnen we onze website verbeteren.

    Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!

    Additional Cookies

    This website uses the following additional cookies:

    (List the cookies that you are using on the website here.)

    Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!